Pogoda Łódź

- Prawa Łódź -

Artykuł

Czy mamy duży wybór?

Supermarket 4052658 640
7 Lipca
21:40 2019

Wkraczając do dowolnego sklepu spożywczego mamy bardzo złudne wrażenie wielkiego wyboru i szerokiego asortymentu. O tym, że jest to ułuda będę starał się przekonać w dalszej części artykułu. 

Większość z nas widziała świetny film "Matrix" z Keanu Reevsem w roli głównej. Pamiętna jest szczególnie scena gdy grany przez niego bohater ma do wyboru wziąć jedną z dwóch pastylek. Decyzja, która powodowała otwarcie, albo zamknięcie oczu na otaczającą go rzeczywistość. Podobnego rozstrzygnięcia dokonujemy wychodząc na codzienne zakupy w sklepach spożywczych, nie jest ważne czy to sklep osiedlowy, czy też wielkopowierzchniowy. Choć łatwiej jest "otworzyć oczy" w tych drugich. 

Starsi czytelnicy pamiętają ubóstwo sklepów w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to zdarzało się że jedynym artykułem dostępnym na półkach sklepów był ocet. Jakże kusząco dla Polaków wyglądały katalogi wysyłkowe firm niemieckich zawierające dosłownie wszystko. Wtedy to powstała w naszym kraju nowa wiara, która jak się później okazało stała się najbardziej popularna, szczególnie wśród młodego pokolenia - wiara w kapitalizm. Choćby to nie wiem jak obrazoburczo nie zabrzmiało konsumpcjonizm zepchnął tradycyjnie dominujący wśród Polaków katolicyzm. Walka o dobra stała się naczelnym elementem motywującym większość społeczeństwa do działania, dotychczasowa religia musiała ustąpić. 

Zaspokajanie realnych bądź wyimaginowanych (pod wpływem reklam) potrzeb stało się najważniejszym celem w życiu większości osób. W tym jednak miejscu chciałbym się skupić na artykułach spożywczych. Dzisiejsze sklepy zupełnie odbiegają swoją ofertą od tych z czasów późnego PRL-u. Obfitość z jednej strony a kolorowe opakowania z drugiej, dają fałszywe złudzenie spełnienia marzeń. Jak jest w rzeczywistości?

Nawiązując do "Matrixa" większość konsumentów tak widzi półki sklepowe i bez chwili zawahania wrzuca kolejne mniej, czy więcej potrzebne produkty do koszyków ewentualnie wózków a następnie zmierza w zadowoleniu do kasy. Ci klienci są zadowoleni w swojej nieświadomości. Coraz częściej jednak można spotkać inny rodzaj kupujących, których nazwać można by "czytelnikami". Ta grupa nie kupuje jak leci, nie jest też dla nich najważniejsza cena produktów, oni skupiają się na zapoznaniu ze składnikami towarów wystawionych na półkach. To ci którzy wybrali świadomy i przemyślany zakup wyrobów. 

Mądry konsument będzie widział zamiast złudnej obfitości, nieliczne produkty których spożywanie nie będzie samobójstwem na raty. Wybierając towar warto poświęcić trochę czasu i upewnić się z jakich składników jest on wytworzony, to się po prostu opłaca. Nie warto ufać reklamom, często nawet artykuły dla dzieci są chemicznie "ubogacane". Kupujmy tylko to co nie zawiera trucizn, zdrowie jest tylko jedno. Selektywne i świadome decyzje to najlepsza inwestycja w siebie. Odrzucanie tanich i szkodliwych namiastek zmusi właścicieli firm do podnoszenia jakości swojej oferty. Towar zły przestanie się zwyczajnie opłacać. 

Zdjęcie pobrane z: https://pixabay.com/pl/photos/supermarket-p%C3%B3%C5%82ka-plama-jogurt-4052658/ 

Autor: Squirrel_photos. 

Pixabay License. 

O Autorze

 images  images img 20180914 145412

Paweł Wiśniewski

Paweł Wiśniewski – ekonomista, nauczyciel, przedsiębiorca, dziennikarz. Ukończył Uniwersytet Łódzki. Od roku 2014 zaangażował się w życie polityczne, w 2017 przystąpił do nowo-tworzonej partii Porozumienie J. Gowina. Od 1 kwietnia 2019 roku zawiesił działalność polityczną. Autor prac: „Analiza demograficzna krajów Ameryki Łacińskiej w latach 1944-1973”, oraz „Omówienie programu partii Koalicja Odnowy Rzeczpospolitej Wolność i Nadzieja – aby słowo, słowem było”. W latach 2016-18 pełnił funkcję redaktora naczelnego miesięcznika społeczno-kulturalnego „Głos Łodzi”. W roku 2017 założył „Klub Najwyższego Czasu w Łodzi”. Wraz ze Stowarzyszeniem Robotników Chrześcijańskich i Klubem ProPolonia, współorganizator prelekcji polityczno-historycznych. Inicjator powstania portalu „Prawa Łódź”, którego ideą jest propagowanie treści centro-prawicowych, przy zachowaniu otwartości dla poglądów odmiennych. Zgodnie z maksymą: „Prawicowość to prawość, tym samym poszanowanie dla ludzi myślących inaczej”.

Komentarze (0)

Napisz komentarz