Pogoda Łódź

- Prawa Łódź -

Artykuł

Punk rock - katalizator popkultury przełomu lat 70. i 80. - cz. I

2020.06.08.3
8 Czerwca
01:10 2020

Narodziny punk rocka


Termin "punk rock" został po raz pierwszy użyty przez amerykańskich krytyków na początku lat siedemdziesiątych, aby opisać zespoły garażowe z lat 60. oraz ich spadkobierców stylistycznych. Ruch rozwinął się w latach 1974–1976 a jego przedstawicielami byli m.in.: The Ramones w Nowym Jorku; Sex Pistols i The Clash w Londynie. Zamierzeniem punk rocka był powrót do rock’n’rollowych korzeni muzyki rockowej. Spory wpływ na ten styl wywarła również muzyka reggae i ska. W 1977 r. punk stał się głównym fenomenem kulturowym w Wielkiej Brytanii. Wtedy zrodziła się subkultura punkowa, w której powstał charakterystyczny styl odzieży i ozdób - krzykliwe T-shirty, skórzane kurtki nabijane ćwiekami, agrafki wpinane w ubrania a niekiedy w ciało. Głównym kreatorem tej stylistyki w Wielkiej Brytanii był Malcolm McLaren, menadżer Sex Pistols. Jedną z cech punk rocka stała się też idea DIY (Do It Yourself). Zespoły samodzielnie produkowały nagrania i rozpowszechniały je za pośrednictwem niezależnych wytwórni.


Punk był więc prawdziwą rewolucją pod każdym względem – rewolucją muzyczną, estetyczną, ideologiczną, organizacyjną. Muzyczną, bo zrywał z długimi i skomplikowanymi suitami rockowymi, które w latach 70. tworzyli tacy wykonawcy jak Genesis, Yes czy King Crimson i wracał do prostoty pierwotnego rock'n'rolla. Estetyczną, bo muzyka była pełna brudu, hałasu i krzyku. Ideologiczną, bo punk chciał zniszczyć dotychczasowe zasady życia społecznego, choć nie proponował niczego w zamian. Nie mówił nikomu jak ma żyć i nie dawał propozycji na przyszłość. Stąd hasło „no future”. W końcu punk to rewolucja organizacyjna, bo naczelną zasadą stało się "Do It Yourself". Zrób to sam. Żeby założyć zespół punkowy, nie trzeba było umieć grać, trzeba było chcieć grać punk rocka i to zrobić. No i wszystko można było nagrać i wydać własnym sumptem.

(ciąg dalszy nastąpi)

Zdjęcie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tdpe_0002_xs_Thomas_Dellert_and_the_Sex_Pistols_1978.jpg

Autor: Bruno Ehrs (frankiboi).

This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Obraz skadrowany. 

Część II: http://prawalodz.pl/punk-rock---katalizator-popkultury-przelomu-lat-70-i-80---cz-ii-1

Część III: http://prawalodz.pl/punk-rock---katalizator-popkultury-przelomu-lat-70-i-80---cz-iii

Część IV: http://prawalodz.pl/punk-rock---katalizator-popkultury-przelomu-lat-70-i-80---cz-iv

Część V: http://prawalodz.pl/punk-rock---katalizator-popkultury-przelomu-lat-70-i-80---cz-v

O Autorze

Andrzej korasewicz 300x300

Andrzej Korasiewicz

Andrzej Korasiewicz (1973) - samorządowiec, współredagował stronę lodz.pl, pisał m.in. do "Najwyższego Czasu!", "Tygodnika Solidarność". Redaktor naczelny i założyciel portalu Alternativepop.pl w latach 2001-2018.  Autor cotygodniowej audycji Alternativepop w Gdynia Radio od 2019 r. (gdyniaradio.com/07-niedziela-2130/)

Komentarze (1)

  1.  images  images img 20180914 145412
    Paweł Wiśniewski nie, 07 cze 2020 23:57:23 +0000

    Nigdy nie zapomnę, gdy w roku 1977 usłyszałem po raz pierwszy "Pretty Vacant" w Radiu Luxembourg . Dzisiejsze pokolenie nie zrozumie o co chodzi, a nawet jeżeli, to jak można było słuchać czegoś w takiej jakości, gdy sygnał ciągle uciekał. Może jednak takie "brudne brzmienie" dobrze się komponowało z punkiem? Sex Pistols to był bunt który w sobie wtedy czułem ;).

Napisz komentarz